Kuslarin Ötmesi Ne Manaya Gelir?
Begavi (rahmetullahi aleyh) ,Ka’b-ül Ahbar’dan “radiyallahü anh” söyle nakl etti.
Tavus kusu Süleyman “aleyhisselam”'in huzurunda ötmüstü. Süleyman “aleyhisselam” orada bulunanlara,”Bunun ne dedigini, ne konustugunu biliyor musunuz?” buyurdu. Onlar; “Hayir bilmiyoruz”diye cevab verdiler. Bunun üzerine Süleyman “aleyhisselam” “Cezalandirdigin gibi cezalandirilirsin”dedigini bildirdi.
Ayni sekilde hüdhüdün ötmesini; ”Merhamet etmeyene merhamet olunmaz”,
göçegen kusunun ötmesini; “Allahü tealadan af ve magfiret olunmanizi isteyiniz, ey günahkarlar!”,
kaya kusunun sesini; “Her canli ölecektir.Her yeni eskiyip, çürüyecektir.”
kirlangicin ötüsünü; “Hayirdan ne yaparsaniz sonra onu bulursunuz”,
güvercinin sesini, “Gökleri ve yeri dolduran Rabbimi noksan sifatlardan tenzih ederim.”,
kumrunun ötüsünü;”Sübhane Rabbiy-el-e’la”,
karganin ötmesini; ” Allahü tealadan baska her sey helak olacaktir”,
kutsat kusunun ötmesini; “Susan basina bela ve musibet gelmesinden kurtulur”,
papaganin ötüsünü; “Düsüncesi dünya olan kimseye yaziklar olsun.”
kurbaganin,”Sübhane Rabbiy-el Kuddus”
dogan kusunun;”Sübhane Rabbi ve bihamdihi” dedigini açikladi.
Bu rivayet, yukaridaki kuslarin konusmalarinin yalniz bu sözlere ve manalara mahsus olmadigini göstermektedir. Neml suresinde, karinca ve hüdhüdün konusmalarinin bildirilmesi, onlarin içlerine dogan her manayi çikardiklari sesle de olsa anlattiklarini ifade etmektedir.
Ruh-ul Beyan tefsiri’nde “Arais-ül Beyan” kitabindan naklen söyle denilmektedir; “Kuslarin, diger vahsi hayv*nlarin sesleri ve kainattaki hareketlerin hepsi, Allahü tealanin, peygamberlerine ve arifinden olan evliyasina hitabidir. Evliya, bu ses ve hareketleri makamlari ve derecelerine göre anlar. Çünkü Peygamberler “aleyhimüsselam” kuslarin ve diger hayvanlarin dillerini aynisiyla bilirler. Evliya-i kiram ise, onlarin dillerini aynen bilemez.Sadece, onlarin seslerinden kendi hallerine aid olan hususlari, Allahü tealanin kalblerine ilham etmesi ile bilirler.
ALLAH hepimizden razı olsun