Sahih olan görüşe göre yaslanarak yemek caizdir. Çünkü Rasulüllah (s.a.v.)'in yaslanarak yemek yediği rivayet edilmiştir. Mecmâu'l-Fetâva.
İ Z A H
«Sahih olan görüşe göre, yaslanarak yemek caizdir.»
Hazr bahsinde; muhtar olanın bunda mahzur olmadığını, fakat terkedilmesinin daha iyi olacağını söylemiştik.
Bu hüküm. tekebbür için olmadığı takdirdedir. Şayet tekebbür için olursa horamdır.
«Çünkü Hz. Peygamber'in yaslanarak yediği rivayet edilmiştir.»
Sahih-i Buharî ve diğer hadis kitaplarında Rasûlüllah (s.a.v.)'in «ben yaslanarak yemem» buyurduğu yer olmaktadır.
İbn Hacer, Şemail Şerhi'nde Nesâî'den rivâyetle «Hz. Peygamber'in yaslanarak yemek yediği hiç görülmemiştir» der.
İbn Ehî Şeybe ise Mücahidden, Rasûlüllah'ın bir defa yaslanarak yediğini tahricetmiştir.
Bu sahihtir ve makbul bir ziyadedir.
Yine İbn Ebi Şeybe'nin ibn Şahin vasıtasıyla Atâ b. Yesârdan tahric ettiği şu hadisede bunu teyid etmektedir:
«Cebrail aleyhisselâm bir defa Hz. Peygamber (s.a.v.)'i yaslanarak yerken görmüş ve onu nehyetmiştir.
Alimlerin çoğu (yaslanma diye terceme ettiğimiz) «İttika»ı iki takından birisi üzerine eğilmek diye tefsir etmişlerdir.
Çünkü bu yemek yiyene zarar verir. Zayıf bir isnadla, RasuIuIIah (s.a.v.)'in insanı yemek yerken sol eli üzerine dayanmayı menettiği rivayet edilmiştir.
İmam Malik (rahımehullah) : »
Bu, yaslanma çeşitlerinden biridir. Bu ifadede, yaslanmanın muayyen bir şekle mahsus olmadığına işaret vardır.» demektedir.
Böylece anlaşılmış oluyor ki:
Hz. Peygamber'in yaslanarak yediği sabittir. Bundan nehyolununca terketmiştir.
Bu, bu şekilde yemenin cevazına delili değildir.
Evet, bazı Şâfiî'ler, bunun Hz. Peygamber (s.a.)'e mahsus olduğunu söylüyorlar. Ama onlara göre esah olan, hükmün umumu oluşudur.
Alkame Camiu's-Sağîr Şerhi'nde şöyle demektedir:
«Yaslanmanın şekIinde ihtilaf edilmiştir. O yemek için oturulduğunda her hangi bir şekilde yerleşmektir. Saklardan birisi üzerine oturmaktır, sol el iIe yere dayanmaktır gibi görüşler sarfedilmiştir. ilk görüş mütemeddir. Zaten bu diğer ikisini de Şâmildir.
Yemekte yaslanmayı terk etmenin hikmeti; bunun Acem melikleri ve kibirlilerin işi oluşudur.
Ayrıca bu çok yemeye vesiledir. Yemek içi en iyi oturuş şekli kalçalar üzerine oturup dizleri dikmek, sonra diz çökmek daha sonra da sağ dizi dikip sol ayak üzerine oturmaktır.»
Konunun tamamı Câmiu's-Sağîr Şerhi'ndedir.
REDDÜL MUHTAR ÇEŞİTLİ MESELELER BABI