> 1 <
Kırık Link Bildir! #340617 21-08-2009 20:54 GMT-1 saat
Ramazan da tutmadığım oruçlarım varşevval ayında ki altı günlük oruç tutmama engel olur mu?
cevap;Ramazandaki tutmadığınız oruçlarınızın kazasını şevval ayında tutmanızda dinen sakınca yoktur
Şevval ayı bir kısım dinî olayları hatırlatan özel bir aydır Önce hac hazırlığını hatırlatır bu ay Ramazan'dan sonraki aylar zaten hac ayları sayılır
Hacı adaylarımız tatlı bir heyecanla yol hazırlığına girerler, yola çıkıncaya kadar da meraklı sorular sorar, hac ibadetlerini kusursuz yapmak için bilgi toplamaya çalışırlar Tabii, şevval ayının bir de kendine mahsus orucu olduğunu da unutmazlar Hem öyle oruç ki, bu ayda altı gün oruç tutan, sanki bütün seneyi oruçlu geçirmiş gibi sevaba nail olur, bir sene nafile oruç mükafatına kavuşabilirler Alimlerimiz, şevval ayında tutulan altı günlük orucun bütün sene oruç tutmuş gibi sevaba vesile olmasını izah ederken diyorlar ki:
- Ayette her iyiliğe on sevap verileceği bildirilmiştir Otuz Ramazan'ı tutan bu sebeple üç yüz sevap almış olur Ramazan'dan sonraki şevvalde altı günü de tutan, onardan altmış sevap alınca üç yüz altmış eder Yani bir senelik nafile oruç
Bu kadar az oruca o kadar çok sevap olur mu? Cevap olarak deniyor ki:
- Kimse kendi cimriliğini sonsuz cömertlik ve ikramın sahibi Rabb'imizin cömertliğiyle kıyaslamasın İnsanlar yeter ki niyetlerini halis tutsunlar, rahmeti gazabını geçmiş olan Rabb'imiz kullarını hep affetmek istemekte, kullarının az ameline çok mükafatları bunun için ihsan etmektedir
Bu orucun keffaret orucu gibi arka arkaya, yani bitişik tutulması da gerekmez Ay içinde belli aralıklarla da tutulabilir Ancak, Ramazan içinde mazeretlerinden dolayı tutamadığı oruç borcu olanlar, önce borçlarını tutsalar yanlış yapmış olmazlar Önce kaza borçlarını tutup bir an evvel farz oruçlarının borcundan kurtulmuş olmaları daha uygun düşer Bundan sonra fırsat bulurlarsa altı gün şevval orucuna da niyet edebilirler Kaza orucu sebebiyle yetiştiremezlerse şevval ayında yine de oruç tutmuş olurlar
soru :Bir anda ikisine birden niyet olur mu?
cevap:
1- Bir ibadete iki ayrı niyet olmaz Örneğin sünnet bir namaza hem sünnet hem de kaza niyetine namaz kılınmaz Bunun gibi bir oruca da hem sünnet hem de kaza orucu diye niyet edilmez
2- Öncelikle kaza oruçlarını tutmak gerekir Ondan sonra zaman kalırsa şevval ve diğer nafile oruçlar da tutulabilir
3- Bir kimsenin önce şevval orucunu tutmasının sonra başka aylarda da kaza orucunu tutmasının dinen bir sakıncası olmaz Her müslüman durumuna ve şartlarına göre hareket edebilir
4- Aslında bu gibi mânevî konularda esas olan, o işi ihlasla yapmak, büyük bir gönül arzusu ile talip olmak mühimdir Bâzen öyle oruçlar olur ki, tutanın gönlünde beslediği derin ve sâfî ihlas yüzünden 360 gün değil, belki 360 senelik nâfile oruç sevabını alabilir İhlas ile kim ne isterse Rabbimiz onu verebilir Bu bir niyet ve yorum meselesidir
Tıpkı yolun kenarına uzaklardan bir taşı yuvarlayarak güç bela getirip yerleştiren adamla, bu taşı oradan aynı güçlükle uzaklaştıran bir başka adamın niyeti ve yorumu gibi
Biri düşünmüş ki:
- Bu çölün ortasında yaşlı bir adam yolda giderken bineğine binmek istese, üzerine çıkıp da hayvana binebileceği yüksek bir yer yoktur Öyle ise şu taşı yuvarlayıp yolun kenarına getireyim de, yolda gitmekte olan yaşlı ve çocuklar hayvanlarına binmek istediklerinde taşın üstüne çıkıp bineklerinin üzerine kolayca atlasınlar, sevabı da bana olsun Adamın bu hâlis niyetine bakan Rabbimiz ondan razı olmuş, istediği sevabı ihsan eylemiş
Böyle güzel niyetle getirilen taşı oradan öfke ile yuvarlayıp uzaklaştıran adam ise şöyle düşünmüş:
- Bu taşı buraya getiren kimse ne kadar da yanlış bir iş yapmış Hiç düşünmemiş ki, gözleri görmeyenler, karanlıkta fark edemeyenler taşa takılıp yere düşerler Şu taşı buradan uzaklaştırayım da kimse takılıp yere düşmesin, sevabı da bana olsun
İşte bu adam da taşı buradan uzaklaştırdığından dolayı Allah rızasını kazanmış, ümit ettiği sevaba nail olmuş Her ikisinde de niyet hâlis, yorum makul
Biz de sâfi bir niyetle altı gün orucumuzu tutarsak, belki Rabbimiz bu niyetimize, bu bağlılığımıza bütün seneyi oruçlu geçirmiş gibi sevaplar ihsan edebilir, hatâlarımızı affedebilir Rabbimizin hudutsuz rahmetine kimse sınır çizemez Kimse kendi cimriliğini O' na da şâmil kılamaz
Bu orucun arka arkaya olması şart değildir Şevvâl ayı içinde olması yeterlidir
Bir de Ramazan içinde tutulamayan oruçlar varsa, önce o borç olanı tutmak da makul ve meşru olur Bir an önce borçtan kurtulmayı düşünmek elbette çok yerindedir Ancak borcu sonra tutabilirim diye de düşünebilir Bu bir tercih meselesidir Her ikisi de uygundur
Bunu ilk beğenen siz olun
Hata Oluştu